Rīgā plānota transporta tīkla atjaunošana: parādīsies metrobusi un ūdens transports, autostāvvietas tiks novirzītas uz mikrorajoniem

Rīgā plānota transporta tīkla atjaunošana: parādīsies metrobusi un ūdens transports, autostāvvietas tiks novirzītas uz mikrorajoniem

Jaunā domes vadība grib pilnībā izmainīt Rīgas transporta infrastruktūru, padarot to ekoloģiskāku. Tam tiks izstrādāta virkne projektu ar simtiem miljonu eiro lielām investīcijām – to vakar Rīgas un Rīgas rajona pašvaldību sapulcē paziņoja Rīgas domes priekšsēdētāja vietnieks Vilnis Ķirsis.

Līdz 2026. gadam no RRF fonda tiks piešķirti ievērojami līdzekļi, lai samazinātu kaitīgo izmešu daudzumu atmosfērā. Rīga šī mērķa dēļ ir gatava īstenot virkni transporta projektu. Kas tie ir par projektiem?

Vispirms tika aplūkots viss sabiedriskais transports. Tika izvirzīti dažādi priekšlikumi, piemēram, jaunu automašīnu iegāde ar nulles izmešu līmeni (biometāns, ūdeņradis, elektroauto) un pakāpeniska esošo autobusu nomaiņa, tramvaja līniju paplašināšana un paātrināšana, kā arī īpašas transporta līnijas būvniecība pa Deglava ielu līdz Rīgas robežai, kur brauks metrobusi. Šobrīd Rīgā nav tāda transporta veida. Patiesībā metrobusi ir īpašs transporta veids, kas pārvietojas pa atsevišķām joslām. Metrobusi ir, piemēram, Stambulā, kur ir vairākas nodalītas satiksmes joslas tikai šim pilsētas transporta veidam.

Metrobuss Stambulā

Braukšanas līnijas ir nodalītās joslās (pilnībā vai lielākoties). Krustojumos autobusiem ir priekšroka. Bieži tiek izmantoti nestandarta autobusi, piemēram, šarnīrveida savienojumu autobusi. Dažās šī transporta sistēmās pieturas atgādina dzelzceļa transporta stacijas – tās no visām pusēm ir slēgtas, tajās ir biļešu kases un izziņu biroji un tās aprīkotas ar turniketiem (kas veicina ātrāku pasažieru iekāpšanu autobusā, jo biļešu pirkšana un pārbaude tiek veikta pirms iekāpšanas autobusā).

Iepriekš tika plānots ieviest nodalītas līnijas metrobusiem, izveidojot Brīvības ielas atsevišķas līnijas. Tādējādi izveidotos ērta transporta līnija no Juglas līdz Babītei ar dažiem pārsēšanās mezgliem, no kurienes tālāk būtu vietējās transporta līnijas. Tādā veidā varētu atslogot centru, caur kuru šobrīd ir spiesti braukt visi tie pasažieri, kuriem jānokļūst no viena Daugavas krasta uz otru. Bet līdz īstenošanai šī ideja tā arī nenonāca.

Dome vēlas attīstīt arī ūdens transportu, piemēram, izveidot satiksmi ar prāmi starp Vecmīlgrāvi un Bolderāju, kas nākotnē ļaus izveidot ūdens satiksmi līdz pat Ķekavai.

Sabiedriskā transporta attīstīšanai tiek plānots izveidot jaunas sabiedriskā transporta joslas, ieviest intelektuālos luksoforus, kā arī vienotu ceļa satiksmes plānošanu un pārvaldi.

Attiecībā uz automašīnu kustību galvenie uzdevumi būs novirzīt kravas mašīnu kustību no pilsētas centra un radīt apstākļus, lai galvaspilsētā no Rīgas rajona būtu izdevīgāk iebraukt nevis ar personisko transportu, bet citādos veidos.

Transporta plūsmas uzlabošanai plānots rekonstruēt dažādas ielas, piemēram, līdz galam uzbūvēt Austrumu maģistrāli, uzbūvēt divlīmeņu krustojumu Kārļa Ulmaņa gatvē un izpildīt citus projektus. Plānots arī izveidot satiksmes uzraudzības centrus, paplašināt elektromobiļu uzlādes tīklu, apzaļumot ielas, kā arī pārskatīt autostāvvietu politiku. Dome grib novirzīt autostāvvietas no pilsētas centra uz mikrorajoniem, izveidot lielas stāvvietas aiz Rīgas robežām un nodrošināt labāku pieeju dzelzceļa stacijām.

Plānoti arī dažādi pasākumi velosipēdu infrastruktūras attīstīšanai. Rīgas domes Pilsētas attīstības komitejas priekšsēdētāja Inese Andersone norādīja, ka plānots divkāršot velosipēdistu skaitu, vienlaikus padarot infrastruktūru drošāku gājējiem, velosipēdistiem un citiem mikrotransporta veidiem, kā arī radīt apstākļus, lai bērni un jaunieši patstāvīgi varētu nokļūt līdz skolai.

Tagad Rīgas rajona iedzīvotāji visbiežāk līdz Rīgai brauc ar personīgo automašīnu. Nākotnē ir mērķis šos ieradumus mainīt. Rīgas rajona iedzīvotāji izvēlēsies sabiedrisko transportu, bet pa pilsētu viņi varēs pārvietoties, piemēram, ar skūteriem vai velosipēdiem. Ir jāizveido mobilitātes punkti, dažādām sabiedrības grupām pieejami transportlīdzekļi, jauni velosipēdu celiņi un tiltiņi.

Pilsētā arī arvien biežāk tiks ieviesti kustības ātruma ierobežojumi, kas nepārsniedz 30 kilometrus stundā.

Starp citu, ideja par ūdens satiksmi Rīgā starp Bolderājas un Vecmīlgrāvja mikrorajoniem nav jauna. Jau pagājušajā gadā Rīgas pilsētas arhitekta birojs izstrādāja projektu, kas paredzēja, ka no viena rajona uz otru varēs nokļūt ar ūdens transportu. Laika ekonomija ir acīmredzama – attālums pa sauszemi starp šiem diviem rajoniem ir 28 kilometri, bet pa ūdeni – mazāk par trim kilometriem.

Ne visi zina, ka pirms 30 gadiem laivu pārceltuve starp Vecmīlgrāvi un Bolderāju jau ir bijusi, un pārcelšana aizņēma tikai 15 minūtes. Galvenā arhitekta izstrādātais projekts paredzēja divus maršrutus: no Vecmīlgrāvja uz Bolderāju un atpakaļ pa Loču kanālu kursēs motorlaiva ar ietilpību līdz 50 cilvēkiem, bet no Mangaļsalas līdz Bolderājai un atpakaļ ūdens transports brauks pa Buļļupi. Piestātni, no kurienes laivas brauc uz Bolderāju, saskaņā ar plānu tika plānots uzbūvēt Zivju ielā Vecmīlgrāvī.

novosti

Līdz realizēšanai šī ideja arī nenonāca. Tas, vai tiks realizēts ūdens satiksmes projekts starp Vecmīlgrāvi un Bolderāju, un, ja tiks realizēts, tad realizēšanas laiks būs zināms ne ātrāk kā nākamgad. Un beigās par vēlēšanos līdz galam uzbūvēt Austrumu maģistrāli, Par to, ka šajā gadā būtu jāuzsāk viena no lielākā galvaspilsētas infrastruktūras objekta – Austrumu maģistrāles apgabala – būvniecība, kura vērtība ir 40 milj. eiro, plašsaziņas līdzekļi ziņoja jau šī gada sākumā. Atlicis līdz galam uzbūvēt pēdējo posmu no Ieriķu ielas līdz Vietalvas ielai. Maģistrālei vajadzētu samazināt kravas transporta daudzumu Rīgas centrā par 90%. Tam iepriekš tika izdalīti ES līdzekļi ap 19 miljoniem, tomēr nedaudz vēlāk satiksmes ministrs Tālis Linkaits paziņoja, ka šī nauda Rīgai netiks piešķirta. Projekts ieilga, un tika izlemts līdzekļus atdot citām valsts nozīmes vajadzībām – jauniem “Pasažieru vilciens” vagoniem.

Ja esat atradis/-usi pareizrakstības kļūdu, lūdzu, paziņojiet mums, iezīmējot šo tekstu un nospiežot Ctrl + Enter.

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta.

Pareizrakstības kļūdas ziņojums

Redaktoriem tiks nosūtīts šāds teksts: