PTAC konstatējis neprecīzus ūdens skaitītājus. Ko darīt māju iedzīvotājiem?

PTAC konstatējis neprecīzus ūdens skaitītājus. Ko darīt māju iedzīvotājiem?фото: pixbay

Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) sodījis pašvaldības uzņēmumu “Rīgas ūdens” par pārkāpumiem ūdens skaitītāju darbībā. Pārbaudes laikā speciālisti konstatēja, ka skaitītāji ir piesārņoti, to iekšpusē ir atliekas, kuru dēļ tie nedarbojas neatbilstoši. Uzreiz piebildīsim, ka runa ir par mājas kopējo skaitītāju, kas parāda visas mājas ūdens patēriņu. Ja kopējā skaitītāja rādījums ir lielāks nekā visu individuālo skaitītāju kopējā summa, tad rodas nepatīkama problēma – ūdens korekcija. Nepieskaitītā ūdens patēriņš tiek sadalīts uz visiem dzīvokļiem, un visiem mājas iedzīvotājiem izveidojas papildu finansiālais slogs.


Ko konstatēja PTAC? Centrs pārbaudīja 28 kopējos skaitītājus dažādās mājās, dažādos projektos, kā arī ražošanas uzņēmumos, veikalos u.c., kas atrodas dažādos rajonos – Pļavniekos, Zolitūdē, Imantā, Purvciemā, Rīgas centrā u.c. Galējais secinājums bija tāds, ka 23 skaitītāji jeb 82% neatbilst metroloģiskajām prasībām. Pārbaudes laikā speciālisti konstatēja, ka skaitītāji ir piesārņoti, tajos ir atliekas, kuru dēļ skaitītāji darbojas neatbilstoši. 25% klientu skaitītāji parādīja lielāku ūdens patēriņu, nekā tas ir patiesībā, bet 50% – mazāku patēriņu.

PTAC pārstāve Sanita Gertmane paskaidroja, ka uzņēmuma izvēlētie skaitītāji ir ļoti jutīgi pret netīru ūdeni, bet “Rīgas ūdens” speciālisti to nav ņēmuši vērā un pirms skaitītājiem nav uzstādījuši filtrus, kā tas ir norādīts ražotāja rekomendācijās.

Te sākas visinteresantākais. Lai gan “Rīgas ūdens” tika sodīts ar 1500 eiro, uzņēmums uzskata, ka filtri neatrisinās skaitītāju neprecizitātes problēmu, vēl jo vairāk – piesārņojumi īpaši neietekmē to darbību. Turklāt uzņēmums ar šo visu nemaz neesot saistīts. Kā tā var būt?

Saskaņā ar “Rīgas ūdens” pārstāvja Artūra Mucenieka vārdiem, konstatētā problēma, kas saistīta ar cieto daļiņu, dzelzs un mangāna nosēdumiem skaitītājā, dažos gadījumos var izraisīt neprecizitātes. Tomēr, viņaprāt, tas nav tik būtiski un nav galvenais iemesls, kādēļ rodas kopējo un individuālo skaitītāju rādījumu atšķirības. Pēc viņa domām, problēma ir daudz sarežģītāka, un tagad uzņēmums plāno pilnīgi citu pieeju.

“Mēs sākām ultraskaņas skaitītāju pilotprojektu. Mēs tos uzstādām daudzdzīvokļu mājās, lai salīdzinātu to precizitāti ar mehāniskajiem skaitītājiem, kas bija iepriekš,” RigaPlus.lv ziņoja Artūrs Mucenieks. “Mēs plānojam uzstādīt tieši šādus ultraskaņas ūdens skaitītājus 50 daudzdzīvokļu mājās. Mēs vēlamies redzēt, cik lielas rādītāju atšķirības būs jaunajiem skaitītājiem salīdzinājumā ar tiem, kas šobrīd masveidā ir uzstādīti visās Rīgas daudzdzīvokļu mājās. Pilotprojekts ilgs pusgadu, un jau šī gada beigās mēs varēsim pastāstīt par rezultātiem.”

Kas šobrīd ir zināms par ultraskaņas skaitītājiem? Tie noteikti ir precīzāki, bet arī dārgāki. Ekonomikas ministrija skaidro, ka ultraskaņas ūdens skaitītāji var ilgi kalpot bez atkārtotas pārbaudes, jo tie ir daudz precīzāki par mehāniskajiem skaitītājiem. Jaunās paaudzes skaitītājos nav kustīgu detaļu, tāpēc piesārņojums no iekārtai cauri ejošā ūdens to maz iespaido.

Vienlaikus mehāniskie skaitītāji, kas šobrīd ir uzstādīti lielākajā daļā Latvijas māju, ļoti cieš no ūdens piesārņojuma. To kustīgajās detaļās uzkrājas nosēdumi, un ar laiku tāda skaitītāja ritentiņš sāk griezties ātrāk. Iestāžu pārbaudītāju dati parāda, ka līdz 70% mehānisko skaitītāju neiztur atkārtotas pārbaudes un jau pēc četriem kalpošanas gadiem neatbilst metroloģiskajām prasībām.

Kopā Latvijas mājās un dzīvokļos ir uzstādīts apmēram miljons ūdens skaitītāju, un gandrīz visi tie ir mehāniskie. Bet māju kopējo skaitītāju skaits ir apmēram 200 tūkstoši. Un uzstādīti tie ir ne tikai daudzdzīvokļu mājās, bet arī citur, kur tiek patērēts ūdens. Saskaņā ar Ministru Kabineta noteikumiem Nr. 40, ja dzīvoklī ir parastie mehāniskie skaitītāji, tad dzīvokļa īpašniekam ir pienākums tos verificēt reizi četros gados. Bet tas vēl nav viss!

Jautājums ir tieši par filtriem, kuru dēļ Patērētāju tiesību aizsardzības centrs sodīja uzņēmumu “Rīgas ūdens”. Uzņēmums apgalvo, ka mezgls, kurā izvietots pagraba ūdens skaitītājs, ir mājas iedzīvotāju atbildības zona. Tātad filtri mājas kopējam skaitītājam, lai uzlabotu precizitāti, ir jāuzstāda iedzīvotājiem par saviem līdzekļiem. Iznāk dīvaina situācija – pats skaitītājs pieder uzņēmumam “Rīgas ūdens”, bet mezgls, kurā tas ir uzstādīts – dzīvokļu īpašniekiem. Filtrs taču tiek uzstādīts nevis uz paša skaitītāja, bet pirms tā, tātad runa ir par mezgla pārbūvi, savukārt tie ir dzīvokļu īpašnieku izdevumi.

Turklāt, kā piebilda Mucenieks, uzņēmums ir gatavs saskaņā ar normatīvajiem aktiem veikt pārrēķinu, ja konstatētas kopējo skaitītāju neprecizitātes.

“Mēs lūdzam iedzīvotājus vērsties pie mums, ja tiks konstatēts, ka skaitītājs ir paaugstinājis ūdens rādījumus. Tad mēs atgriezīsim pārmaksāto starpību,” viņš apgalvoja RigaPlus.lv.

Vai ir vērts pašiem iedzīvotājiem tērēties mājas kopējā skaitītāja filtru uzstādīšanai? Atbilde – jā, ir vērts. Bet tam seko piebildes. Ja mājā pastāvīgi tiek novērota liela starpība starp mājas kopējā ūdens skaitītāja rādījumu un individuālo skaitītāju rādījumu summu, tad tā ir problēma. Citiem vārdiem, iedzīvotājiem katru mēnesi ir jāpiemaksā par ūdens korekciju mājā. Viens no iemesliem tieši var būt mājas kopējā skaitītāja darbība. Konkrētāk – filtra neesamība. Ja ir iespējams, tad šo filtru labāk vajadzētu uzstādīt. Lai gan speciālisti uzskata, ka filtra trūkuma dēļ skaitītājs var “melot”, bet tikai nedaudz. Toties iedzīvotāji parasti sūdzas par ūdens korekciju, kas jau sasniedz ievērojamu apjomu – 10-30% no mājas ikmēneša ūdens patēriņa.

Vēl māja var pieteikt uzņēmumā “Rīgas ūdens” pakalpojumu veikt mājas kopējā skaitītāja pirmstermiņa verifikāciju, ja pēkšņi iedzīvotāji ilgu laiku nevar saprast ūdens pārtēriņa iemeslu mājā un viņiem šķiet, ka skaitītājs varētu būt nepareizs. Bet jārēķinās ar to, ka šis ir maksas pakalpojums tajā gadījumā, ja pārbaudē netiks konstatēti skaitītāja bojājumi.

Vajadzētu zināt, ka Ministru kabineta noteikumos Nr. 1013 teikts, ka tad, ja mājā ir pastāvīgs ūdens patēriņa zaudējums vairāk par 20% no kopējā patēriņa, tad pārvaldniekam ir jāizveido šīs problēmas risinājums. Viņš, piemēram, var piedāvāt iedzīvotājiem uzstādīt jaunus vienota parauga dzīvokļu skaitītājus ar attālinātu nolasīšanu. Tomēr jārēķinās ar to, ka attālināta ūdens rādījumu nolasīšana būs papildu izdevumi.

7 jautājumi, kas saistīti ar skaitītāju ekspluatāciju

* Kāpēc skaitītājs ir jāmaina ik pēc četriem gadiem?
Skaitītājus var mainīt arī biežāk, bet ne retāk kā reizi četros gados. Tā ir 2007. gada 9. janvāra Ministru Kabineta noteikumu Nr. 40 prasība. Tāds termiņš noteikts tādēļ, ka ekspluatācijas laikā skaitītāju iekšējā mehānismā izveidojas nosēdumi, kas bremzē visa mehānisma darbību. Līdz ar to skaitītājs sāk darboties neprecīzi.

* Kuriem skaitītājiem nosēdumi izveidojas ātrāk – aukstā vai karstā ūdens skaitītājiem?
Ātrāk aizsērējas karstā ūdens skaitītāji (ja mājā tiek uzturēts +55º С temperatūras režīms, tad aizsērēšana notiek vēlāk, ja temperatūra ir augstāka – ātrāk). Uz tādiem skaitītājiem stiprāk veidojas izaugumi, tāpēc karstā ūdens pieļaujamā kļūda ir ± 3%. Aukstajam ūdenim ir ± 2%. Starp citu, dabiskā visu mājas iekārtu kļūda kopā arī ir viens no faktoriem, kad rodas patēriņa starpības.

Foto: rnparvaldnieks.lv

* Vai rūsains ūdens aizsprosto skaitītājus?
Neliels filtrs skaitītājā spēj aizturēt lielas nepiederošas daļiņas cauri tekošajā ūdenī. Mazās daļiņas netiek aizturētas. Tā kā rūsainā ūdenī tādu daļiņu ir vairāk, tad skaitītājs aizsērējas ātrāk.

* Kādos Rīgas rajonos skaitītāji aizsērējas ātrāk?
Gan Bolderājā, gan Ķengaragā skaitītāji aizsērējas vienlīdz ātri. Ir starpība starp Latvijas reģioniem, bet ne Rīgas ietvaros. Madonā vai Jūrmalā, piemēram, ūdenī ir lielāks dzelzs saturs, tātad mērinstrumenti aizsērējas ātrāk.

* Kā aizsērēšana ietekmē skaitītāju rādījumus?
Dzīvokļu skaitītāji aizsērēšanas gadījumā sāk darboties lēnāk, uzrādot zemāku ūdens patēriņu par reālo, bet mājas skaitītāji – tieši pretēji. Tāpēc savlaicīga mērierīču verifikācija ir ļoti svarīga.

* Cik ātri aizsērējas skaitītāji ar elektroniku?
Ūdens uz elektroniku neiedarbojas, tāpēc tā saucamais “elektroniskais skaitītājs” ir parastais mehāniskais skaitītājs, kurā tiek ievietots elektroniskais nolasīšanas bloks. Tāda skaitītāja rādījumi tiek nodoti pa radio kanālu. Radio modulis piestiprināts ar skrūvītēm un aizplombēts, t.i., no skaitītāja patvaļīgi elektroniku noņemt nevar.
Ja kāds mēģina iedarboties uz tādu skaitītāju, tad elektronika fiksē mēģinājumu un ieraksta to datu bāzē. Dispečeru dienestam, kurā tiek novērota visu mājas skaitītāju darbība, tas tiks ziņots, un šī skaitītāja rādījumi var tikt atzīti par nederīgiem.

novosti

* Cik ilgu laiku darbojas elektronisko nolasītāju baterijas?
Šobrīd tiek piedāvāti radio moduļi skaitītājiem ar noņemamajām baterijām. Var pacelt vāciņu un to nomainīt, bet ne patstāvīgi. Ja skaitītāja verifikācijas laikā tiek konstatēts, ka baterijas darbības laiks drīz beigsies, tad speciālisti to nomaina. Arī baterijas uzlādes līmeni var kontrolēt attālināti.
Elektronisko skaitītāju nolasīšanas sistēma, atšķirībā no pilnīgi mehāniskajām, veiksmīgi darbojas tikai tad, kad mājā visos dzīvokļos uzstādīti vienota veida skaitītāji. Vēlams, lai verifikāciju vienlaikus veiktu viens uzņēmums.

Ja esat atradis/-usi pareizrakstības kļūdu, lūdzu, paziņojiet mums, iezīmējot šo tekstu un nospiežot Ctrl + Enter.

1 Comment

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta.

Pareizrakstības kļūdas ziņojums

Redaktoriem tiks nosūtīts šāds teksts: