Čaka ielā tiks veikts eksperiments ar pagaidu veloceliņiem. Pasažieriem un vadītājiem jārēķinās ar sastrēgumiem

Čaka ielā tiks veikts eksperiments ar pagaidu veloceliņiem. Pasažieriem un vadītājiem jārēķinās ar  sastrēgumiemпресс-фото

Rīgas domes Satiksmes un transporta lietu komiteja divas stundas lēma, vai veidot veloceliņus uz Čaka un Marijas ielas. Ceļa satiksmes drošības direkcijas atzinums ir viennozīmīgs: veloceliņi šajās ielās izraisīs sastrēgumus, jo faktiski paliek tikai viena braukšanas josla gan sabiedriskajam transportam, gan autovadītājiem. Tomēr beigās vairākums deputātu balsoja par velosipēdu joslu, kas būs kā eksperimentāls risinājums. No decembra līdz aprīlim situācija uz Čaka un Marijas ielas tiks vērtēta, bet pēc tam tiks pieņemts gala lēmums, vai veloceliņi uz šīm ielām būs vai nebūs.

Ideju par veloceliņiem uz Čaka un Marijas ielas aktīvi аizstāv biedrība “Pilsēta cilvēkiem”. Šīs kustības aktīvisti uzskata, ka Čaka ielai nevajadzētu būt par tranzīta ielu, jo tas izraisa gaisa piesārņojumu un to, ka cilvēki no pilsētas centra izbrauc uz citiem rajoniem vai piepilsētu. Organizācija aicina Rīgas domi Čaka ielu attīstīt kā dzīvojamo māju ielu.

“Pilsēta cilvēkiem” uzsver, ka COVID-19 pandēmijas laikā pagaidu velosipēdu celiņi tiek un tika aktīvi veidoti daudzās pasaules pilsētās, piemēram, Berlīnē, Londonā, Ņujorkā, Budapeštā, Vankūverā, Kalgari un Toronto.

Kāpēc Čaka ielā nepieciešams veloceliņš?

Biedrība norāda vairākus iemeslus. Pirmkārt, Aleksandra Čaka un Marijas ielas remonta laikā autovadītāji jau ir atraduši alternatīvus maršrutus. Otrkārt, COVID-19 pandēmija ir ietekmējusi daudzas iestādes, un darba vietas ir pārvietotas no pilsētas birojiem uz mājām. Turklāt cilvēki retāk apmeklē visus iespējamos koncertus un kinoteātrus centrā, bet interešu grupas un mācību iestādes, uz kurām vecāki vadāja bērnus ar savu personisko automašīnu, tagad ir slēgtas.

Biedrība “Pilsēta cilvēkiem” uzskata, ka pagaidu veloceliņi uz Čaka ielas kļūs par loģisku turpinājumu plānotajiem veloceliņiem uz Zemitānu tilta.

“Pagaidu velosipēdu joslu ieviešana mazinās transportlīdzekļu daudzumu Čaka un Marijas ielā, bet tas savukārt mazinās tranzīta automašīnu plūsmu, tādejādi mazinot arī gaisa piesārņojumu un troksni. Tas pilsētas vidi padarīs ērtāku vietējiem iedzīvotājiem un uzņēmējdarbībai. Velosipēdu joslas palīdzēs izvairīties no gājēju un velosipēdistu sadursmēm uz trotuāra, katram atsevišķi iedalot savu telpu. Tās mazinās arī automašīnu un velosipēdistu sadursmes,” uzskata biedrības “Pilsēta cilvēkiem” eksperti.

Viņi arī uzsver, ka vadītāji pa Čaka ielu brauks vienmērīgāk. Tas būs pretēji šī brīža situācijai, kad, cenšoties apdzīt sabiedrisko transportu, vadītāji bieži brauc agresīvi. “Šaurāka braucamā daļa arī psiholoģiski piespiež vadītājus samazināt ātrumu. Ātruma samazināšana paaugstina ceļu satiksmes drošību,” noslēgumā piebilst organizācijas pārstāvji.

Tomēr saskaņā ar citas organizācijas – Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) – domām viss nav tik labi, kā sākotnēji varētu šķist. Direkcija īpaši sapulcei sagatavoja detalizētu atskaiti, kurā norādīja visus riskus, kas radīsies pēc velosipēdu joslas ieviešanas uz Čaka un Marijas ielas.

Rīgas Domes Satiksmes departaments

Speciālisti norāda, ka Čaka iela ir viena no centrālajām un noslogotākajām ielām, jo tā ved gar dzelzceļa staciju un virzās uz Akmens tiltu. Turklāt daudzi rīdzinieki izmanto šo ielu kā savienojumu starp dažādiem Rīgas rajoniem. To izmanto arī daudzi sabiedriskie transportlīdzekļi, jo apmēram 90% sabiedriskā transporta galapunktu atrodas šajā apvidū, bet vistālākās pārsēšanās vietas, piemēram, Zemitāni, Brasa, Torņakalns un Čiekurkalns, ir mazāk attīstītas un nav pietiekami ērtas.

Kas notiks, ja šo ielu sašaurinās vēl vairāk līdz ar velosipēdu joslas atdalīšanu? CSDD eksperti uzskata, ka “šajā gadījumā būs jārēķinās ar bezprecedentu situāciju pilsētā un ilgtermiņa perspektīvā – grūti paredzamām sekām.”

Kādi ir iespējamie scenāriji?

Piemēram – sabiedriskais transports stāvēs milzīgos sastrēgumos, un kustība tiks vienkārši paralizēta. Tad vadītāji centīsies apbraukt sastrēgumus pa paralēlajām ielām, noslogojot tās vēl vairāk. Bet, iespējams, lielākā daļa transportlīdzekļu vadītāju izvēlēsies pārvietoties ar velosipēdiem, un Čaka iela tiks izmantota galvenokārt sabiedriskā transporta vajadzībām.

Kurš no šiem scenārijiem ir ticamāks, to CSDD eksperti nespēja prognozēt, skaidrojot, ka var norādīt tikai riskus.

Šobrīd pa Čaka ielu kursē deviņi sabiedriskā transporta maršruti – četri trolejbusu maršruti (11., 18., 22. un 23. trolejbuss), trīs autobusu maršruti (5., 13. un 47. autobuss) un divi maršrutu taksometri (370. un 338. maršruts). Tas nozīmē, ka vienas stundas laikā vienā pieturā transportlīdzekļi apstājas apmēram 49 reizes.

Eksperti uzskata, ka tā ir augsta intensitāte un joslas sašaurināšana neizbēgami izraisīs situāciju, kad transports vairs nevarēs iekļauties grafikā. Tas savukārt radīs situāciju, kad sabiedriskais transports rīdziniekiem kļūs mazāk pievilcīgs.

Jau vasarā, kad Čaka ielā sākās remontdarbi, sabiedriskais transports kavējās vidēji par apm. 8-15 minūtēm. Šāda aizkavēšanās pēc remonta var kļūt par normu.

Turklāt veloceliņi šķērsos sabiedriskā transporta pieturvietas, kas arī var izraisīt dažāda veida konfliktsituācijas. Risinājums varētu būt speciālu platformu ieviešana pieturās, kā tas jau ir daudzās pasaules pilsētās. Tagad šādas platformas projektā nav iekļautas, bet pieminētas kā iespējamais risinājums.

novosti

Neskatoties uz izteikto kritiku par projektu, deputāti tomēr lēma, ka Čaka ielā veloceliņiem jābūt. “Ja skatāmies uz centru kā rajonu, kur dzīvo cilvēki, un ja mēs vēlamies, lai centrs būtu apdzīvots, tad mēs nedrīkstam to aplūkot tikai no transporta plūsmas viedokļa,” paziņoja Vilnis Ķirsis.

Beigās tika izlemts eksperimentāli ieviest velosipēdu joslas, lai novērtētu to efektivitāti. Eksperimentā tiks novērtēts, cik ilgi transports kavēsies un cik lieli būs sastrēgumi. Pēc eksperimenta rezultātiem tiks lemts, vai atstāt velosipēdu joslas arī turpmāk. Pagaidu velosipēdu joslas būs no decembra līdz aprīlim.

Ja esat atradis/-usi pareizrakstības kļūdu, lūdzu, paziņojiet mums, iezīmējot šo tekstu un nospiežot Ctrl + Enter.

4 Comments

  1. Cilvēki brauc caur centru, jo centrā ir 3 maģistrālie tilti pāri Daugavai. Nav citi varianti, kā sēdēt sastrēgumos. Pat ja būs 1 stunda jābrauc, nāksies braukt stundu caur centru.
    Dienvidu tilts arī ir lēns, jo sākotnēji satiksmes plūsma nebija izdomāta efektīva.

    Atkīviste Pilsēta cilvēkiem jau sabojāja gaisu manā dzīvoklī Čaka ielā. Jo tagad ir smakas no autobusiem, jo visu laiku stāv uz vietas, jo satiksme apstājas pie katras pieturas un netiek garām autobusam. Un tas no pirmās dienas eksperimenta, pat vel nav pabeigti apzīmējumi uz ielas.
    Eksperiments ir izgāzies pirmajā dienā!

    Man riebjās, kā attīstās centrs, ar katru vello celiņa ieviešanu uz maģistrālajām ielām satiksme kļūst par sastrēgumu ar 10 mašīnām.
    Manai ģimenei ar diviem maziem bērniem nav iespēju legāli citādāk pārvietoties. Nav Taizeme, kur 3 cilvēki uz motorollera/vello brauc. Būs jābrauc ar auto, kaut 2h sastrēgumos, lai tiktu ārā no Rīgas centra pāri tiltam.

  2. Neizprotami stulbs eksperiments!

    Autovadītaji maksā ceļa nodokli – nezināju , ka tas ir domāts braukšanas ierobežošanai un sastrēgumu veicināšanai.

  3. Smakas no autobusiem??!! Čaka iela vienmēr ir bijusi dīzeļu ballīte. Labi atceros citas ziemas, kad, ejot uz centru, pastaiga svaigā gaisā izvēršas par gāzes kameru. Ziemā, kad gaisa spiediens lielāks, Čaka ielā ir smogs. Izej turpat blakus uz Barona ielu un momentāli jūti svaiga gaisa atšķirību.

    Divu mazu bērnu tētim vajadzētu padomāt ne tikai par to kā stumdīties ar savu dīzeli, bet arī par to, lai bērniem apkārt ir zaļums, sakopta vide un iespēja iziet ārā svaigā gaisā. Pilsētas centrs nav domāts automaģistrālei.

    Ja šis eksperiments tomēr izdodas, varētu apsvērt riteņbraucēju joslas novākšanu Barona ielā, tur kopā ar tramvajiem un auto tas ir mazāk loģiski.

    1. Bāleliņš nekad nav izčēlies ar prāta spējām/diemžēl/Uz A.čaka ielas vienmēr sastrēgumi arī ar divām rindām katrā virzienā,”eksperiments”-darba imitācija.Trotuāra ārējā malā iesaku izveidot skrejceļu privātajām lidmašīnām ,un līdzās veloceliņiem joslu nūjotājiem,protams,eksperimentāli,palielinot sastrēgumus
      ..

      .

      ….

Atbildēt uz A Atcelt atbildi

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta.

Pareizrakstības kļūdas ziņojums

Redaktoriem tiks nosūtīts šāds teksts: